Viimeisten päivien ihmiset

Nautinnot etusijalla ja tottelemattomuus vanhemmilleen, ovat seuraavan kertomuksen asiat, jotka on lausuttu jo kaksituhatta vuotta sitten.

Kaikki asiat on profetoitu tulevista ajoista, jotka ovat aivan lähellä Jeesuksen paluuta.

Lukiessasi voit varmuudella todeta, että asiat ovat totta tänään.

Viimeisten päivien ihmiset

Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä tulee vaikeita aikoja.

Ihmiset ovat silloin itserakkaita ja rahanahneita, kerskailijoita, ylimielisiä, pilkkaajia ja vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä ja jumalattomia.

He ovat rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelijoita, hillittömiä ja raakoja, hyvän vihaajia,

petollisia, yltiöpäisiä ja omahyväisiä (paisuneita). He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa.

Heillä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Karta sellaisia!

Heidän joukossaan on niitä, jotka tunkeutuvat taloihin ja kietovat valtaansa syntien rasittamia, monenlaisten himojen riepottelemia naisparkoja, jotka ovat aina opetusta ottamassa mutta eivät voi koskaan päästä tuntemaan totuutta.

Niin kuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin hekin vastustavat totuutta, nuo mieleltään turmeltuneet ihmiset, jotka eivät kestä uskonkoetuksissa.

Mutta pitkään he eivät menesty, sillä heidän mielettömyytensä paljastuu kaikille, niin kuin noidenkin mielettömyys paljastui.

 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: 2. Tim. 3:1-9)

 

1. Koko tämä jakso on luonteeltaan profeetallinen. Monissa paikoissa Raamatussa koko kristillistä aikakautta sanotaan viimeisiksi päiviksi (Hebr 1:1 ss.). Tässä puhutaan lopun ajan viimeisistä päivistä. Jakeessa 1 on futuurimuoto "on tuleva". Mutta jakeiden 5 ja 6 preesensmuodot osoittavat, että kypsymistään kypsyvä pahuus oli jo olemassa. Paavali kirjoittaa tämän, jotta Herran palvelija voisi varustautua taisteluun pahuutta vastaan. Timoteuksesta saattoi tuntua oudolta, että seurakunnassa voi tulla esiin niin paljon pahuutta kuin Paavali oli aiemmin kirjeessä kirjoittanut, mutta nyt hän saikin tietää, että lopun aikana tilanne tulisi olemaan vielä pahempi. Ihmisen synti ilmenee silloin vielä nykyistä voimakkaammin niin tekoina, sanoina kuin ajatuksinakin.

2. Syy vaikeisiin aikoihin on ihmisissä itsessään. Juuri he muovaavat sen ajan, jossa elävät. Muutamat mainituista pahoista ominaisuuksista liittyvät erityisesti ihmissuhteisiin, mutta "herjaaminen ja epähurskaus" kohdistuvat Jumalaan. Sitä paitsi kaikki mainitut asiat ovat syntiä Jumalaa vastaan. Ylimielinen suhtautuminen lähimmäisiin merkitsee myös Jumalaa häpäisevää asennetta. Itse rakkaus on luettelossa ensimmäisenä ja se lieneekin muiden mainittujen pahuuden muotojen alku ja juuri.

3. "Rakkaudettomia" - heillä ei ole edes luonnollisia tunteita läheisimpiään kohtaan. He eivät koskaan tunne antamiensa uskollisuuden lupausten velvoittavan mihinkään. "Epäsopuisia (aspondos)", leppymättömiä ja kovia, sellaisia jotka eivät halua tehdä sovintoa.

4. Näillä ihmisillä ei ole tunnonvaivoja pettäessään niitä, jotka luottavat heihin. He ovat täysin hillittömiä ja tasapainottomia, vailla arvostelukykyä. Se johtuu muun muassa heidän rajattomasta itseluottamuksestaan ja heidän ylpeydestään. Heille tämän maailman himot ja nautinnot ovat tärkeämpiä kuin jumalanpelko ja rakkaus Jumalaan.

5. Tällaiset ihmiset pitäytyivät tiettyihin uskonnollisiin muotoihin, mutta kielsivät Kristuksen voiman ja sen vaikutuksen ihmisen sydämeen ja elämään. He teeskentelivät olevansa kristittyjä, mutta elämällään he häpäisivät Kristuksen nimen ja aiheuttivat Kristuksen asialle vahinkoa. Tällaisia ei tule ojentaa, kuten 2:25:ssä mainittuja, vaan Timoteus sai neuvon karttaa heitä.

6. On hyvin mahdollista, että Paavalin tässä kuvailemia asioita oli tapahtunut Efesossa, jossa Timoteus parhaillaan oli. Väärät opettajat tunkeutuivat koteihin. Heidän onnistui päästä varsinkin sellaisten naisten luo, joilla oli jotakin omallatunnollaan, luultavasti seksuaalisyntejä. Epäilemättä nämä väärät opettajat olivat luvanneet kannattajilleen, että nämä voivat jatkaa syntistä elämäänsä ja olla siitä huolimatta kristittyjä. Vrt. 2 Piet 2:18-22.

7. Näistä ihmisistä sai sen käsityksen, että he olivat kiinnostuneita opetuksesta, mutta tosiasiassa heitä kiinnosti kaikki uusi ja sensaatiomainen. Heidän uskonelämänsä oli hyvin ailahtelevaa, ja siksi he eivät voineetkaan ymmärtää totuutta. He menettivät kyvyn todella tutkia Jumalan sanaa ja ymmärtää Jumalan tahtoa. Niinpä he suostuivat myös kenen tahansa opetettavaksi.

8. "Jannes ja Jambres" olivat perimätiedon mukaan ne egyptiläiset velhot, jotka vastustivat Moosesta, 2 Moos 7:11. He vastustivat aikanaan Jumalan edustajaa, ja samoin nämä väärät opettajat nyt vastustivat totuutta, Jumalan totuutta sellaisena kuin se ilmenee hänen sanassaan ja hänen palvelijoidensa julistuksessa. Juutalaisten perimätietojen mukaan nämä miehet lähtivät israelilaisten mukana Egyptistä, ja juuri he saivat kansan tanssimaan kultaisen vasikan ympärillä.

9. Väärät opettajat näyttävät menestyvän hienosti jonkin aikaa. Heidän oppinsa jäytää ympäristöään ja leviää (2:16,17). Niinpä voi näyttää siltä kuin koko Jumalan seurakunta joutuisi sen valtaan. Mutta niin ei koskaan tapahdu, ei edes lopunajan ahdistuksissa. Jaetta 2:17 seuraa lohduttava jae 19, ja tässäkin korostetaan sitä, että Jumalan rakennus pysyy pystyssä.

 

Sivun alkuun